Меню

Курси валют


Веб-посилання

Хто онлайн

Онлайн всього: 4
Гостей: 4
Користувачів: 0

Статистика

Besucherzahler
счетчик посещений

Повідомлення ПФУ
Добавив: SOKPFU
Оцінка:

                                         1. Особливості перерахунку пенсій з 1 жовтня 2017 року
     8 жовтня Президент підписав Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій" №2148-19 від 03.10.2017, який набрав чинності 11.10.2017. Відразу після підписання Закону органами Фонду області забезпечено проведення відповідних перерахунків пенсійних виплат буковинців.
Зазначеним Законом установлено, що з 1 жовтня 2017 року при призначенні та перерахунку пенсій, надбавок, підвищень, інших пенсійних виплат, встановлених законодавством, використовується розмір прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, встановлений на 1 грудня 2017 року Законом України "Про Державний бюджет України на 2017 рік" (1373 грн.), збільшений на 79 гривень.
     Відтак, мінімальні розміри пенсій осіб з інвалідністю, пенсій у зв’язку з втратою годувальника, пенсій за віком при страховому стажі не менше 35 років для чоловіків, 30 років - для жінок (або при стажі не менше 25 та 20 років відповідно для чоловіків та жінок, яким пенсію призначено до 01.10.2011 та не перераховано з урахуванням стажу та заробітку, набутих після призначення (попереднього перерахунку) пенсії), а також інші мінімальні пенсійні виплати, залежні від показника прожиткового мінімуму, з 1 жовтня обчислюються виходячи із розміру 1452 грн. Внаслідок чого зросли підвищення до пенсій, встановлені інвалідам війни, учасникам бойових дій, учасникам війни, членам сімей загиблих (померлих) ветеранів війни, жертвам нацистських переслідувань, мінімальні виплати для інвалідів внаслідок аварії на ЧАЕС тощо.
       В цілому ж установлено, що пенсії з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством (крім пенсії за особливі заслуги перед Україною), перераховані з 1 жовтня 2017 року, а також ті, що призначатимуться після цієї дати, встановлюються у розмірі не меншому за розмір прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, передбаченому на 1 грудня 2017 року. Це дозволило, зокрема, перерахувати з 1 жовтня пенсії, розмір яких до цього часу складав 949 грн., збільшивши їх до рівня 1373 грн.
     Скасовано особливий порядок виплати пенсій працюючим пенсіонерам, який раніше обмежував виплату їх пенсії розміром 85 %.
     Особам, пенсії/щомісячне довічне грошове утримання яким призначені відповідно до законів України "Про державну службу", "Про службу в органах місцевого самоврядування", "Про прокуратуру", "Про судоустрій і статус суддів", "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", "Про наукову і науково-технічну діяльність" та інших спеціальних законів, розмір яких з урахуванням перерахунку у зв’язку з осучасненням пенсії за нормами Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" та застосуванням нового прожиткового мінімуму, буде більший, проводиться автоматичне переведення пенсії на умовах, передбачених цим Законом, без необхідності їх звернення, за матеріалами пенсійних справ.
     Згідно з прийнятою пенсійною реформою відбулися також зміни в обчисленні пенсії для жінок, які в період з 01.10.2011 до 01.01.2015 скористалися правом дострокового виходу на пенсію після досягнення ними 55 років. Зокрема, передбачено, що для таких осіб запроваджене в 2011 році зменшення розміру пенсії за віком застосовується до досягнення жінкою пенсійного віку та протягом періоду, який дорівнює кількості повних та неповних місяців дострокового виходу на пенсію після досягнення встановленого для неї пенсійного віку. Після завершення цього періоду розмір пенсії переглядається без застосування зниження пенсії з дня, наступного за днем завершення цього періоду. Таким чином, скасовано норму закону, яка передбачала застосування зменшення розміру пенсії за дострокове її призначення протягом всього періоду отримання пенсійної виплати.
    Пенсійна служба області забезпечила проведення нарахувань та виплату пенсій в перерахованих розмірах в установлені строки. Всі перерахунки проведені в автоматизованому режимі за матеріалами пенсійних справ без необхідності звернень громадян. Перераховані суми пенсій буковинці зможуть отримати до 25 жовтня, в тому числі ті пенсіонери, яким пенсія виплачена в першій декаді місяця, тобто до проведення перерахунку. Ті ж, хто не одержав належну йому доплату пенсії в поточному місяці, отримають її в листопаді цього року.

   Наталія НАЗАРЕНКО, заступник начальника управління пенсійного забезпечення, начальник відділу методології та організації роботи з обслуговування громадян

2. Відповідають фахівці управління пенсійного забезпечення.

    «На підставі яких документів зараховується до стажу період проживання дружин військовослужбовців в місцевостях, де була відсутня можливість їх працевлаштування?»
Відповідно до п. «з» ст. 56 Закону України «Про пенсійне забезпечення» до стажу зараховується період проживання дружин осіб офіцерського складу, прапорщиків, мічманів і військовослужбовців надстрокової служби з чоловіками в місцевостях, де була відсутня можливість їх працевлаштування за спеціальністю.

     Згідно з п. 13 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 637 від 12.08.1993 р., період проживання дружин осіб офіцерського складу, прапорщиків, мічманів і військовослужбовців надстрокової служби з чоловіками в місцевостях, де була відсутня можливість їх працевлаштування за спеціальністю, підтверджується довідками, виданими командирами (начальниками) військових частин, військово-навчальних (навчальних) закладів, підприємств, установ і організацій в порядку, що визначається Міноборони. При цьому для дружин військовослужбовців, звільнених з дійсної військової служби до 1 січня 1990 р., період проживання з чоловіками в місцевостях, де була відсутня можливість їх працевлаштування за спеціальністю, підтверджується довідками, які видаються військовими комісаріатами.
       «Як можна підтвердити період роботи у 1989-1995 роках для зарахування його при призначенні пенсії, якщо трудова книжка втрачена, а підприємство на даний час не працює?»
        Основним документом, що підтверджує стаж роботи до 01.01.2004 є трудова книжка. За її відсутності для підтвердження трудового стажу приймаються довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять відомості про періоди роботи. Зазначені документи можуть видаватися установами, підприємствами, організаціями, або їх правонаступниками. В разі, якщо підприємство ліквідовано без правонаступника, вказані відомості можуть надаватися архівними установами, в яких зберігаються документи ліквідованих підприємств.
  За відсутності зазначених документів для підтвердження трудового стажу приймаються членські квитки профспілок. При цьому підтверджуються періоди роботи лише за той час, за який є відмітки про сплату членських внесків.
      За відсутності документів про наявний стаж роботи до 01.01.2004 та неможливості їх одержання у зв'язку з воєнними діями, стихійним лихом, аваріями, катастрофами або іншими надзвичайними ситуаціями, відсутності документів про наявний стаж роботи і неможливості одержання їх внаслідок ліквідації підприємства, установи, організації або відсутності архівних даних з інших причин, стаж установлюється на підставі показань не менше двох свідків, які б знали заявника по спільній з ним роботі на одному підприємстві, в установі, організації (в тому числі колгоспі) або в одній системі і мали документи про свою роботу за час, стосовно якого вони підтверджують роботу заявника. В даному випадку підтвердження стажу роботи показами свідків здійснюється в територіальних органах Пенсійного фонду.
    Звертаємо увагу, що працівниками органів Фонду надається посильна допомога громадянам у витребуванні документів, що підтверджують їх періоди роботи шляхом направлення відповідних запитів. Однак, для направлення такого запиту необхідно надати відомості про період роботи, назву підприємства, де мала місце робота, точні дані про прізвище, ім’я та по батькові в період роботи (особливо якщо вони змінювались).

     «Все життя працюю вчителем української мови та літератури, стаж такої роботи складає вже більше 37 років. У листопаді 2017 року мені виповниться 60 років. Чи буду я мати право на отримання одноразової матеріальної допомоги в розмірі десяти місячних пенсій після проведення реформи пенсійної системи у жовтні 2017 року?»
     Право на отримання грошової допомоги, яка не підлягає оподаткуванню, у розмірі десяти місячних пенсій передбачене Прикінцевими положеннями Закону України “Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування”.
    Згідно з цим Законом грошова допомога виплачується особам, яким призначається пенсія за віком та які на день досягнення пенсійного віку, передбаченого статтею 26 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", працювали в закладах та установах державної або комунальної форми власності на посадах, робота на яких дає право призначення пенсії за вислугу років відповідно до пунктів "е" – "ж" статті 55 Закону України "Про пенсійне забезпечення", і мають страховий стаж (для чоловіків – 35 років) на таких посадах, а також за умови, що вони до цього не отримували будь-яку пенсію.
      Зазначимо, що 11 жовтня 2017 року набув чинності Закон України від 03.10.2017 № 2148-VIII ”Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій”, яким передбачено реалізацію пенсійної реформи з метою підвищення рівня пенсійного забезпечення громадян.
    Прийнятим Законом збережене право на отримання грошової допомоги за дотримання перелічених вище умов.

   «Я працюю медичною сестрою у інфекційному відділенні дитячої лікарні з 2003 року по даний час. У наступному році досягну пенсійного віку та буду звертатись за призначенням пенсії. Скажіть, чи врахується час роботи у інфекційному відділенні при обчисленні пенсії за віком у подвійному розмірі?»
    Статтею 60 Закону України "Про пенсійне забезпечення" передбачено зарахування до стажу періодів роботи в інфекційних закладах (відділеннях) охорони здоров'я в подвійному розмірі.
   Відповідно до статті 24 Закону України “Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування” (набув чинності з 01.01.2004) страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку, тобто до 01.01.2004, на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло раніше.
    Пільговий порядок обчислення стажу роботи, передбачений законодавством, що діяло до 1 січня 2004 року, застосовується виключно в частині визначення права на пенсію за віком на пільгових умовах та за вислугу років.
    Отже, при призначенні пенсії за віком робота в інфекційному відділенні в подвійному розмірі для обчислення розміру пенсії за віком буде врахована лише за період до 01.01.2004, тобто, у Вашому випадку, за 2003 рік.
   Одночасно інформуємо, що норма щодо кратного обчислення стажу не розповсюджується на періоди перебування у частково-оплачуваній відпустці по догляду за дитиною до досягнення нею 3-річного віку, в додатковій відпустці без збереження заробітної плати по догляду за дитиною до досягнення нею віку 6 років, а також у інших відпустках без збереження заробітної плати, передбачених законодавством. Періоди перебування у вказаних відпустках зараховуються до страхового стажу в одинарному розмірі.

      «З серпня 1982 року по листопад 2003 року працював трактористом в колгоспі, чи маю я сьогодні право на пільгову пенсію?»
       З 11.10.2017 набув чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» №2148–VІІІ від 03.10.2017.
В умовах реформування пенсійної системи збережено право на пільгове пенсійне забезпечення, зокрема, для осіб, які працювали трактористами у виробництві сільськогосподарської продукції.
    Відповідно до прийнятого Закону чоловіки, які працювали/працюють трактористами-машиністами та при цьому безпосередньо зайняті у виробництві сільськогосподарської продукції в колгоспах, радгоспах або інших підприємствах сільського господарства, мають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах після досягнення 55 років. Необхідний стаж роботи на посаді тракториста – машиніста становить не менше 20 років.
      Ще однією умовою для призначення такої пенсії є наявність страхового стажу не менше 30 років. Звертаємо увагу, що в разі відсутності визначеного страхового стажу роботи в період з 01.04.2017 по 31.03.2018 необхідний страховий стаж складає не менше 26 років 6 місяців.
    Оскільки, у випадку, якщо на даний час Ви досягли встановленого законодавством пенсійного віку та у Вас є достатній стаж на посаді тракториста – машиніста та страховий стаж, Ви маєте право звернутись за призначенням пільгової пенсії до органу Пенсійного фонду.
     Варто також зазначити, що для підтвердження стажу, що дає право на призначення пенсії трактористам – машиністам надаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників. У випадку ліквідації таких підприємств, установ, організацій без визначення правонаступників підтвердження періодів роботи, що дає право на призначення пенсії на пільгових умовах, здійснюється Комісіями, які діють при головних управліннях Пенсійного фонду України. Для реалізації цього права громадяни мають право звернутися до органів Пенсійного фонду України за місцем проживання/реєстрації з відповідною заявою.

3. Легальні трудові відносини – гарантія соціального захисту.

      Держава гарантує людині праці соціальний захист. З цією метою на законодавчому рівні чітко визначений розмір мінімальної заробітної плати.
   На жаль, сьогодні чимало роботодавців, ігноруючи законодавство, змушують працівників погоджуватися трудитися за невелику зарплату, а часом і зовсім не декларують оплату їхньої праці. У цьому випадку йдеться про так звані “тіньові” заробітки.
    Наймаючись на роботу, необхідно пам’ятати, що заробітна плата «у конверті” – це тимчасове благо, яке має украй негативні наслідки для майбутнього пенсійного забезпечення. Це, перш за все, ризик залишитися без права на отримання соціальних пільг та виплат, гарантованих державою, особливо при нарахуванні пенсійної виплати, адже основними чинниками, від яких вона залежить, є набутий страховий стаж та розмір офіційно задекларованої заробітної плати.
    Зайве нагадувати про те, що відсутність цивілізованих трудових відносин позбавляє працівників захисту від незаконного звільнення, гарантованої виплати заробітної плати двічі на місяць, права на щорічну відпустку, соціальну відпустку у зв’язку із вагітністю та пологами, додаткові відпустки, передбачені чинним законодавством та ін.
     Наявність страхового стажу набуває актуальності у зв’язку із ухваленням Верховною Радою України Пенсійної реформи, що передбачає право громадян на пенсію за віком у 60 років за наявності 25 років страхового стажу.
     Тому вкотре хочеться нагадати, що лише офіційна зайнятість гарантує громадянам конституційні права на працю та соціальний захист. Якщо людина дбає про своє майбутнє, майбутнє держави, а відтак – майбутнє своїх дітей та онуків, вона повинна свідомо та відповідально ставитися до свого працевлаштування.

Фінансово-економічне управління

4. Пенсійне забезпечення окремих категорій осіб.

     Пенсійне забезпечення окремих категорій осіб в умовах реформування пенсійної системи
   З 11.10.2017 набув чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» №2148–VІІІ від 03.10.2017, в основу якого покладено справедливі підходи для пенсійного забезпечення громадян та визначення розміру їх пенсії.
     Донедавна пенсії призначались за низкою окремих законів та існували різні підходи та розрахунки пенсійного забезпечення певних категорій працівників. Різні методики обчислення пенсій створювали диспропорцію у розмірах пенсій, призначених за різними законодавчими актами.
    Відповідно до прийнятого Закону змінюються умови призначення пенсій окремим категоріям громадян, які працюють або працювали на посадах, які за раніше діючим законодавством давали право на спеціальне пенсійне забезпечення. Віднині таким категоріям працівників пенсійне забезпечення здійснюється на загальних підставах, тобто на умовах Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування». До таких осіб належать, зокрема, науковці, посадові особи органів місцевого самоврядування, журналісти. На перехідний період зберігається право на спеціальну пенсію для окремих осіб, які набули необхідний стаж на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державних службовців станом на 01.05.2016.
Отже, наразі зроблено завершальний крок до уніфікації системи пенсійного забезпечення та призначення пенсій за єдиним законом.
     Звертаємо увагу на окремі особливості виплати пенсій, у зв’язку з набранням чинності   Законом в рамках реформування пенсійної системи.
     З 1 жовтня 2017 року відновлюється виплата пенсій у повному обсязі, пенсіонерам, які працюють.
   У випадку, якщо особа, якій призначено пенсію на спеціальних умовах після 01.10.2011 (набрання чинності Законом України «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи»), продовжує працювати на посадах державної служби, визначених Законом України «Про державну службу» від 10 грудня 2015 року № 889VIII, а також на посадах та на умовах, передбачених законами України «Про прокуратуру», «Про судоустрій і статус суддів», з 1 жовтня 2017 року у період роботи пенсія виплачується у розмірі, обчисленому відповідно до Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування». Після звільнення з роботи пенсії виплачуватимуться у призначеному розмірі.
     Зазначені обмеження щодо виплати пенсії не застосовуються до осіб з інвалідністю I та II груп, осіб з інвалідністю внаслідок війни III групи та учасників бойових дій, осіб, на яких поширюється дія пункту 1 статті 10 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту».
    Якщо особі призначено пенсію до 01.10.2011 на умовах законів України «Про державну службу», «Про прокуратуру», «Про статус народного депутата України», «Про наукову і науково-технічну діяльність», з 1 жовтня 2017 року в період роботи пенсія виплачується у розмірі, що був встановлений відповідним законом.
   Працюючим пенсіонерам у період роботи на інших посадах виплата пенсій, призначених на умовах законів України «Про державну службу», «Про прокуратуру», «Про статус народного депутата України», «Про наукову і науково-технічну діяльність», з 1 жовтня 2017 року поновлюється у в розмірах, визначених відповідним законом.

Ірина ПАСТУХ, головний спеціаліст відділу контролю правильності призначення пенсій на спеціальних умовах управління пенсійного забезпечення

5. Особливості набуття права на пенсію за віком.

       Особливості набуття права на пенсію за віком в умовах пенсійної реформи
    Відповідно до Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій», який набрав чинності з 11.10.2017, особи мають право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 60 років за наявності страхового стажу не менше 15 років по 31 грудня 2017 року.
    Починаючи з 1 січня 2018 року право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 60 років мають особи за наявності страхового стажу:
з 1 січня 2018 року по 31 грудня 2018 року - не менше 25 років;
з 1 січня 2019 року по 31 грудня 2019 року - не менше 26 років;
з 1 січня 2020 року по 31 грудня 2020 року - не менше 27 років;
з 1 січня 2021 року по 31 грудня 2021 року - не менше 28 років;
з 1 січня 2022 року по 31 грудня 2022 року - не менше 29 років;
з 1 січня 2023 року по 31 грудня 2023 року - не менше 30 років;
з 1 січня 2024 року по 31 грудня 2024 року - не менше 31 року;
з 1 січня 2025 року по 31 грудня 2025 року - не менше 32 років;
з 1 січня 2026 року по 31 грудня 2026 року - не менше 33 років;
з 1 січня 2027 року по 31 грудня 2027 року - не менше 34 років;
починаючи з 1 січня 2028 року - не менше 35 років.
     При цьому зберігається вік виходу на пенсію, започаткований реформою 2011 року, при досягненні якого жінки 1961 року народження і старші можуть реалізувати право на пенсію за наявності необхідного страхового стажу до досягнення 60 років, зокрема, у віці:
58 років - які народилися з 1 квітня 1959 року по 30 вересня 1959 року;
58 років 6 місяців - які народилися з 1 жовтня 1959 року по 31 березня 1960 року;
59 років - які народилися з 1 квітня 1960 року по 30 вересня 1960 року;
59 років 6 місяців - які народилися з 1 жовтня 1960 року по 31 березня 1961 року;
60 років - які народилися з 1 квітня 1961 року по 31 грудня 1961 року.
      У разі відсутності, починаючи з 1 січня 2018 року, страхового стажу, передбаченого частиною першою статті 26 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" (від 25 до 35 років в залежності від часу виходу на пенсію), особи мають право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 63 роки за наявності страхового стажу:
по 31 грудня 2018 року - від 15 до 25 років;
з 1 січня 2019 року по 31 грудня 2019 року - від 16 до 26 років;
з 1 січня 2020 року по 31 грудня 2020 року - від 17 до 27 років;
з 1 січня 2021 року по 31 грудня 2021 року - від 18 до 28 років;
з 1 січня 2022 року по 31 грудня 2022 року - від 19 до 29 років;
з 1 січня 2023 року по 31 грудня 2023 року - від 20 до 30 років;
з 1 січня 2024 року по 31 грудня 2024 року - від 21 до 31 року;
з 1 січня 2025 року по 31 грудня 2025 року - від 22 до 32 років;
з 1 січня 2026 року по 31 грудня 2026 року - від 23 до 33 років;
з 1 січня 2027 року по 31 грудня 2027 року - від 24 до 34 років;
починаючи з 1 січня 2028 року - від 25 до 35 років.
     У разі відсутності, починаючи з 1 січня 2019 року, зазначеного вище страхового стажу, особи матимуть право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 65 років за наявності страхового стажу не менше 15 років.
      Наявність страхового стажу, який дає право на призначення пенсії за віком, визначається на дату досягнення особою відповідного віку і не залежить від наявності страхового стажу на дату звернення за призначенням пенсії.
     Крім того, починаючи з 1 січня 2028 року, у разі наявності у особи 40 і більше календарних років страхового стажу, пенсія за віком призначатиметься незалежно від віку.
    Зауважимо, що в період з 1 січня 2018 року по 31 грудня 2020 року особам, які досягли віку, визначеного частиною першою статті 26 Закону України "Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування", та не набули страхового стажу, передбаченого нормами зазначеної статті, за умови наявності у них не менше 15 років страхового стажу, матимуть змогу призначити тимчасову державну соціальну допомогу непрацюючій особі, яка досягла загального пенсійного віку, але не набула права на пенсійну виплату. Зазначена тимчасова державна соціальна допомога призначатиметься органами соціального захисту населення і виплачуватиметься до досягнення такими особами віку, з якого вони набувають право на призначення пенсії. Вказана допомога призначатиметься з урахуванням майнового стану та середньомісячного сукупного доходу особи в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Ганна МОСКОВЧУК, заступник начальника управління пенсійного забезпечення, начальник відділу з питань призначення пенсій.

6. Періоди, що зараховуються до страхового стажу.

      Періоди, що зараховуються до страхового стажу і визначають право на пенсію та її розмір
   Розміри пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" (далі – Закон) обчислюються з урахуванням наявного страхового стажу особи.
    Страховий стаж - це період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов'язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок, що передбачено статтею 24 Закону, який набрав чинності з 01.01.2004.
    Страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом.
      До стажу до 01.01.2004 зараховуються, зокрема:
    робота, виконувана на підставі трудового договору на підприємствах, в установах, організаціях і кооперативах, незалежно від використовуваних форм власності та господарювання, а також на підставі членства в колгоспах та інших кооперативах, незалежно від характеру й тривалості роботи і тривалості перерв;
     військова служба;
  навчання у вищих і середніх спеціальних навчальних закладах, в училищах і на курсах по підготовці кадрів, підвищенню кваліфікації та перекваліфікації, в аспірантурі, докторантурі і клінічній ординатурі;
     час догляду за інвалідом I групи або дитиною-інвалідом віком до 16 років, а також за пенсіонером, який за висновком медичного закладу потребує постійного стороннього догляду;
    час догляду непрацюючої матері за малолітніми дітьми, але не довше ніж до досягнення кожною дитиною 3-річного віку;
    період проживання дружин осіб офіцерського складу, прапорщиків, мічманів і військовослужбовців надстрокової служби з чоловіками в місцевостях, де була відсутня можливість їх працевлаштування за спеціальністю.
    Стаж до 01.01.2004 обчислюється згідно із записами трудової книжки та на підставі інших підтверджуючих документів (атестату, диплому, військового квитка, довідок підприємств, установ, організацій).
     Починаючи з 01.01.2004 стаж обчислюється за даними системи персоніфікованого обліку, якими володіють органи Пенсійного фонду України. При цьому до кола застрахованих осіб крім тих, які працюють на підприємствах, установах, організаціях, належать також: особи, які доглядають за дитиною до досягнення нею трирічного віку та відповідно до закону отримують допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку та/або при народженні дитини, при усиновленні дитини; один з непрацюючих працездатних батьків, усиновителів, опікун, піклувальник, які фактично здійснюють догляд за дитиною з інвалідністю, а також непрацюючі працездатні особи, які здійснюють догляд за особою з інвалідністю I групи або за особою, яка досягла пенсійного віку, встановленого статтею 26 цього Закону, та за висновком закладу охорони здоров’я потребує постійного стороннього догляду, якщо такі непрацюючі працездатні особи отримують допомогу, надбавку або компенсацію відповідно до законодавства. Варто зазначити, що до страхового стажу зараховується також період отримання допомоги по безробіттю (крім одноразової її виплати для організації безробітним підприємницької діяльності) та матеріальної допомоги у період професійної підготовки, перепідготовки або підвищення кваліфікації. Повний перелік осіб, які підлягають загальнообов’язковому державному пенсійному страхуванню, визначено ст. 11 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування".

Ганна МОСКОВЧУК, заступник начальника управління пенсійного забезпечення, начальник відділу з питань призначення пенсій.

7. Про особливості підтвердження стажу, набутого за кордоном.

   На сьогоднішній день важливим залишається питання соціального захисту українських заробітчан. Укладені Україною міждержавні договори дозволяють реалізувати права українців на пенсію як в Україні, так і за її межами.
  На даний час Україною укладено міжнародні договори в галузі пенсійного забезпечення з більш ніж 20 країнами світу. Ще 13 березня 1992 року Україна підписала Угоду про гарантії прав громадян держав – учасниць Співдружності Незалежних Держав у галузі пенсійного забезпечення, яку також підписали уряди Вірменії, Білорусі, Казахстану, Киргизстану, Таджикистану, Туркменістану, Узбекистану та Російської Федерації. Діють також двосторонні угоди, укладені з Азербайджаном, Молдовою, Білоруссю і Грузією. Крім того, Україна продовжує виконувати зобов’язання колишнього СРСР за міжнародними договорами, підписаними з Монгольською Народною Республікою, Румунією та Угорщиною. За період незалежності Україна уклала ще ряд двосторонніх договорів про співробітництво в галузі соціального забезпечення із такими країнами, як Латвія, Естонія, Литва, Словаччина, Чехія, Болгарія, Польща, Іспанія та Португалія.
   Всі ці договори регулюють питання зарахування стажу, набутого в тій чи іншій державі, порядок визначення заробітку за ці періоди, закладають принципи фінансування пенсій, строки прийняття на облік пенсіонерів, які переселяються з території однієї країни в іншу, виплати допомоги на поховання тощо.
    Кожний договір або угода мають свої особливості, але є моменти, які їх об’єднують. Міжнародні угоди можна поділити за принципом фінансування пенсій. Їх виділяють два: територіальний та пропорційний. Наприклад, за територіальним принципом побудована Угода про гарантії прав громадян держав – учасниць Співдружності Незалежних Держав у галузі пенсійного забезпечення. Угода передбачає, що пенсійне забезпечення громадянам держав-учасниць Угоди надається тією країною, на території якої вони проживають. При призначенні пенсії враховується трудовий стаж, набутий на території будь-якої з держав-учасниць Угоди. Розмір пенсії обчислюється за нормами і у розмірах, передбачених законодавством країни проживання. У разі переїзду пенсіонера з території однієї держави на територію іншої виплата пенсії за попереднім місцем проживання припиняється, однак, за умови, що за новим місцем проживання дана особа набуває право на пенсію. В іншому випадку країна попереднього місця проживання зобов’язується переказувати призначену пенсію до виникнення права на пенсію у країні проживання. За таким же територіальним принципом діють двосторонні угоди, підписані з Азербайджаном, Молдовою, Білоруссю і Грузією та продовжують діяти положення міжнародних договорів, укладених з Монгольською Народною Республікою, Румунією та Угорщиною. При призначенні пенсії в Україні страховий стаж, набутий на території цих країн, також може бути врахований як для визначення права на пенсію, так і для розрахунку її розміру. Однак, можливо це лише при умові підтвердження іноземного стажу відповідними компетентними органами цих країн.
    Питання пенсійного забезпечення громадян, які працювали в Латвії, Естонії, Литві, Словаччині, Чехії, Болгарії, Польщі, Королівстві Іспанія, Португальській Республіці вирішується на пропорційній основі фінансування пенсій, що передбачає взаємне визнання страхового стажу та призначення і виплату пенсії кожною стороною лише за страховий стаж, набутий на її території. Тобто кожна країна сплачує пенсію тільки за свій стаж. Разом з тим страховий стаж, набутий за законодавством кожної з цих держав, при необхідності враховується іншою стороною для визначення права на пенсію. Що, в свою чергу, дозволяє українцям, які працювали у перелічених вище країнах і не мають необхідного українського стажу, реалізувати своє право на пенсійне забезпечення на батьківщині.
    У разі переїзду пенсіонера на постійне проживання до Латвії, Естонії, Литви, Словаччини, Чехії, Болгарії, Польщі, Королівства Іспанія або Португальської Республіки Пенсійний фонд України продовжує виплачувати призначену в Україні пенсію за новим місцем проживання пенсіонера. Для продовження отримання цієї пенсії після переселення пенсіонеру необхідно звернутися до компетентного органу з питань пенсійного забезпечення за місцем свого проживання в цій державі з клопотанням про переказ пенсії з України.

Ірина РОМАНОВА, головний спеціаліст відділу іноземних пенсій управління пенсійного забезпечення

8.Підтвердження пільгового стажу за час роботи на ліквідованому підприємстві.

  Деякі категорії громадян за певних умов мають право на пільгове пенсійне забезпечення, тобто можуть реалізувати право на пенсію раніше загальновстановленого законодавством пенсійного віку, що передбачено Прикінцевими положеннями Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування".
     Йдеться, насамперед, про:
- громадян, які працювали або працюють повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за Списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за Списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць;
- водіїв міського пасажирського транспорту (автобусів, тролейбусів, трамваїв) і великовагових автомобілів, зайнятих у технологічному процесі важких і шкідливих виробництв;
- трактористів-машиністів, безпосередньо зайнятих у виробництві сільськогосподарської продукції в колгоспах, радгоспах, інших підприємствах сільського господарства;
- жінок, які працюють доярками (операторами машинного доїння), свинарками-операторами;
- робітниць текстильного виробництва, зайнятих на верстатах і машинах.
Зазвичай, в трудових книжках відсутні відомості, що визначають право на пільгове пенсійне забезпечення (зайнятість протягом повного робочого дня, характер виконуваних робіт та інше). Тому особа, яка претендує на пільгову пенсію за віком, має надати уточнюючу довідку згідно з п. 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 № 637. Такі довідки видаються підприємствами, установами, організаціями, в яких працювали зазначені особи, чи їх правонаступниками.
      Однак, досить часто виникають ситуації, що підприємство, де працювала особа, ліквідоване без визначення правонаступника. Отже, вона не зможе підтвердити право на пільгове пенсійне забезпечення уточнюючою довідкою. В свою чергу, архівні установи не мають права видавати уточнюючі довідки, робити висновки щодо виконання (невиконання) певних умов.
     Тому, з метою соціального захисту застрахованих осіб, які працювали на підприємствах, в установах та організаціях, які на даний час ліквідовані без правонаступника, прийнято постанову Кабінету Міністрів України від 05.07.2006 № 920 "Про внесення змін до Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній". Згідно із даною постановою в разі відсутності правонаступника, підтвердження періодів роботи, що зараховуються до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установленої для окремих категорій працівників, здійснюється у порядку, визначеному постановою правління Пенсійного фонду України від 10.11.2006 № 18-1, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 24.11.2006 за № 1231/13105.
      Відповідно до Порядку підтвердження періодів роботи, що зараховуються до трудового стажу для призначення пенсій на пільгових умовах або за вислугу років, при Головному управлінні Пенсійного фонду України в Чернівецькій області створено Комісію з питань підтвердження стажу роботи на посадах, що дають право на призначення пенсій на пільгових умовах або за вислугу років (далі – Комісія).
Для підтвердження стажу роботи на Комісії заявник повинен надати такі документи:
заяву про підтвердження стажу роботи;
довідку з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців про ліквідацію підприємства, установи, організації без визначення правонаступника;
трудову книжку;
інші документи, які підтверджують виконання умов, що дають право на пільгове пенсійне забезпечення, зокрема: копії первинних документів (наказів на прийняття, звільнення з роботи, особової картки форми Т-2, особового рахунку);
   довідку про заробітну плату за весь період роботи із зазначенням посади;
   будь-які документи про результати проведеної атестації робочих місць;
  документи про наявність (відсутність) даних про переведення на іншу роботу, на роботу з неповним робочим днем, надання відпусток без збереження заробітної плати.
   У разі необхідності, органи Пенсійного фонду Чернівецької області надають заявникам допомогу у витребуванні документів для підтвердження стажу роботи.
    Для подання заяви та документів на розгляд Комісії особі необхідно звернутись до органу Пенсійного фонду за місцем проживання.
    Комісія розглядає заяву та додані до неї документи про підтвердження стажу роботи та не пізніше двох місяців з дня звернення за підтвердженням стажу роботи приймає рішення щодо підтвердження стажу роботи або про відмову в його підтвердженні. Про результати розгляду заяви пенсійна служба повідомляє заявника.
  Прийняті на Комісії рішення про підтвердження стажу роботи дають можливість особам, які працювали на роботах зі шкідливими умовами праці, реалізувати своє право на пільгове пенсійне забезпечення.

Ольга БОЙКО, начальник відділу контролю правильності призначення пенсій на спеціальних умовах управління пенсійного забезпечення

9. Про пенсію необхідно подбати заздалегідь.

      Наближаючись до пенсійного віку, кожна людина ставить перед собою запитання: чи своєчасно та в повному обсязі я зможу реалізувати своє право на пенсійне забезпечення, які для цього потрібні документи, коли та куди звертатися за вирішенням цих питань. Допомогти розібратися в цьому допоможуть працівники пенсійної служби. Тому майбутнім пенсіонерам варто подбати про підготовку документів для призначення пенсії та за декілька місяців до досягнення пенсійного віку звернутися до відповідного підрозділу обслуговування громадян Пенсійного фонду України за місцем проживання для отримання відповідної консультативної допомоги. Такі ж послуги буковинці можуть отримати, звернувши на віддалені робочі місця працівників Фонду, створені в окремих об'єднаних територіальних громадах.
     Фахівці пенсійної служби проінформують про порядок та час звернення за пенсією, нададуть перелік документів, необхідних для призначення пенсії, проведуть попередню правову експертизу їх змісту та належного оформлення, а також, в разі потреби, направлять запити щодо витребування потрібних довідок. Попередня правова оцінка пенсійної документації дозволить вчасно виявити та усунути недоліки в документах, зібрати всі необхідні дані до виникнення права на пенсію.
   Слід також відзначити, що особливо важливим є завчасне звернення за встановленням права на пенсію для осіб, які працювали за кордоном і не набули достатнього стажу в Україні. Адже, для визначення права на пенсію може бути врахований страховий стаж, набутий на території Іспанії, Португалії, Чехії, Словаччини, Болгарії, Польщі, тобто держав, з якими Україною укладено договір про співробітництво в галузі пенсійного забезпечення. Водночас зарахування іноземного стажу провадиться за умови його підтвердження компетентними органами цих країн. Відтак, з огляду на те, що вирішення зазначеного питання здійснюється шляхом переписки між уповноваженими органами договірних сторін і потребує певного часу, громадянам важливо заздалегідь подбати про свою майбутню пенсію і завчасно звернутися до пенсійної служби аби зібрати всі необхідні документи до досягнення пенсійного віку. Це значною мірою сприятиме своєчасній реалізації їх права на пенсійне забезпечення.
      Нагадуємо також майбутнім пенсіонерам, що законодавством передбачена можливість подання заяви про призначення пенсії за місяць до досягнення пенсійного віку.

Наталія НАЗАРЕНКО, заступник начальника управління пенсійного забезпечення, начальник відділу методології та організації роботи з обслуговування громадян

Додано: 17.10.2017 в 11:25

Имя *:
Email:
Подписка:
Код *:
Останні новини

Співпраця
Запрошуються для роботи на сайті "Сокирянські новини". 
Для ознайомлення з умовами натисніть ТУТ

Погода

Пошук

Наш банер

Банери